Fortsätt till huvudinnehåll

Hälsning från kolonin

Jaha då var kolonilottssäsongen i gång då! Så här i början är det ett jädra slit, jag har grävt upp Humle som håller på att ta över både träd och buskar och det är EN FRUKTANSVÄRD KAMP. Humle rivs och trilskas och har rötter som är meterlånga under marken och bjuder på riktigt jävla motstånd när man försöker dra upp dem.

Annan sak som är dryg är att gräva upp rabarber och flytta den, särskilt när man ska flytta den till ett ställe där jorden är full av Humlerötter.



Idag har vi även rensat lådor och satt potatis, morötter och lök. Vi tenderar att så sånt som vi vill äta när vi grillar på kolonin. Just det - jordgubbar också. Jordgubbar är Junis viktigaste. Nästa vända ska vi få ner lite fina blommor och örter.




Juni hjälper till att sätta potatis och så morotsfrön men ägnar även mycket tid åt att leta sniglar och "ta hand" om dem.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mästerpärlaren slår tillbaka

Det här att jag är "mellan jobb" just nu verkar ha en bra effekt på min kreativitet! Jag har dragit igång både ett fotoprojekt och ett brodyr-eller-vad-det-nu-blir-i-slutändan-projekt och jag har blivit mäster-pärlare! Det är min dotter som älskar att pärla och jag har upptäckt att när man hittar roliga mönster att följa så är det ju skitroligt! Vi har ägnat helgen åt att göra Shopkins (miniatyrmatsaker kan man säga, poppis bland barn) och det har varit SÅ KUL! Den här popcorn-asken gjorde Juni bara fritt ur huvet! Hur fin?!

Hälsning får en som inte kan sluta

Det är ju ingen nyhet att jag fastnar som satan i vissa saker. Det har blivit lite så med pärplattorna. Jag uppmuntrar min dotter att pärla med mig och det gör hon för det mesta, jag hittar jättefina mönster på Pinterest och så har vi jättemysigt. Men när hon inte vill pärlar mamma själv. Det är faktiskt ganska kontemplativt! Och oerhört tillfredsställande att det går rätt fort och när man stryker är det lite som att komma igenom den där rökridån i Småstjärnorna (ni som minns ni minns) - först var det bara massa pärlor och plötsligt är det en My Little Pony! Vi har gjort hunden ur boken där alla mönstren blir ENORMA djur och det var ganska tidskrävande och lite lite långtråkigt att bara färglägga i flera dar. Men hunden blev jättefin!

Nya hallonstöd!

Sen det nya livet i isolering (och för Karl hemmakontor och noll utbyte med andra vuxna än mig) har vi tillbringat många helger i stugan. (För vän av ordning: den ligger i Stockholms regionen 30 min från vårt hem) Och vi har fixat och grejat JA JÄVLAR! Vi har till exempel slitit bort det gamla hallonstödet som var jättefult och ersatt det med ram som vi hittat på, byggt och målat själva! (Skryt)