Fortsätt till huvudinnehåll

Kort handbok för dig som vill komma igång med dockskåps-renovering!

Jag fick en förfrågan om att skiva ett inlägg om hur man kommer igång med dockskåpsrenovering när man är nybörjare på området och inget gör mig som ni vet gladare än när jag får inspirera folk att börja greja med dockskåp!
Innan jag börjar ska jag säga att jag uteslutande ägnar mig åt skala 1:16 alltså Lundby/Lerro. Men det finns även en stor marknad för skala 1:12.

1. HUS
Först och främst behöver du ett hus såklart. På Blocket och Tradera brukar det finnas både nya och äldre hus för en okej peng. Bra pris är 50-250 kronor men husen kan dra i väg i pris särskilt om de är i originalskick från 50/60-tal.
Är man intresserad av att renovera, alltså tapetsera om och så, tycker jag att man ska skaffa sig ett skruttigt hus.
Men det finns en stor falang som letar efter original och som anstränger sig för att bevara huset och hitta möbler från den exakta perioden.
Man får komma underfund med vad man går i gång på! Jag har sett hus som inreds i rymdtema och zombietema och hus som bebos av Tummen och av djurfamiljer. Allt finns i miniatyrvärlden!

Mitt första skåp


2. INREDNING
Det finns massor av fina tapeter och golv till dockskåp! Alla stilar finns! Jag har hittat mycket på Etsy, men om man kollar tex Pinterest så finns det en hel del som man kan skriva ut själv om man har en bra skrivare.
Jag har även använt mig av fina dekorationspapper och presentpapper i vissa hus.
Butiker som Panduro säljer självhäftande papper som ser ut som träimitation som kan användas till golv.
Möbler hittar du på Tradera, Ebay och loppisar. Mycket kan man få för en bra peng men en del saker drar i väg i pris. Om man söker på miniatyrer på nätet hittar men en del nätbutiker som säljer roliga småpryttlar. (Ganska många tillverkar saker själva)
Det hålls även miniatyrmässor där man kan köpa mycket fint. I Stockholm håller Miniatyrsällskapet mässa en gång på våren och en gång på hösten.






3. COMMUNITY
Det är jättejättemånga som samlar på dockskåp över hela världen och det finns massor av grupper på bland annat Facebook. Jag tycker att det är superkul att vara en del av det communityt, dels för att det är kul att dela sitt nörderi med andra, dels för att man får hjälp och inspiration och kan byta grejer med varann och så.
För inspiration rekommenderar jag Pinterest och Instagram där det finns många roliga konton att följa.





OKEJ FRÅGOR PÅ DET?

Kommentarer

  1. Ååå!! Tack!! Nästa önskeinlägg blir att få se bilder från dina dockskåp. Jag blev så kär de lite dassiga orginaltapeterna i mitt skåp men det var lite musbajs in det så jag ville kunna städa det... testade spruta klarlack och det blev faktiskt ganska bra. Tapeterna fick lite annan färg men håller att torka av. Nu behövs det bara resten😂 Ska kolla upp dina tips!! Jätteroligt inlägg

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Mästerpärlaren slår tillbaka

Det här att jag är "mellan jobb" just nu verkar ha en bra effekt på min kreativitet! Jag har dragit igång både ett fotoprojekt och ett brodyr-eller-vad-det-nu-blir-i-slutändan-projekt och jag har blivit mäster-pärlare! Det är min dotter som älskar att pärla och jag har upptäckt att när man hittar roliga mönster att följa så är det ju skitroligt! Vi har ägnat helgen åt att göra Shopkins (miniatyrmatsaker kan man säga, poppis bland barn) och det har varit SÅ KUL! Den här popcorn-asken gjorde Juni bara fritt ur huvet! Hur fin?!

Hälsning får en som inte kan sluta

Det är ju ingen nyhet att jag fastnar som satan i vissa saker. Det har blivit lite så med pärplattorna. Jag uppmuntrar min dotter att pärla med mig och det gör hon för det mesta, jag hittar jättefina mönster på Pinterest och så har vi jättemysigt. Men när hon inte vill pärlar mamma själv. Det är faktiskt ganska kontemplativt! Och oerhört tillfredsställande att det går rätt fort och när man stryker är det lite som att komma igenom den där rökridån i Småstjärnorna (ni som minns ni minns) - först var det bara massa pärlor och plötsligt är det en My Little Pony! Vi har gjort hunden ur boken där alla mönstren blir ENORMA djur och det var ganska tidskrävande och lite lite långtråkigt att bara färglägga i flera dar. Men hunden blev jättefin!

Nya hallonstöd!

Sen det nya livet i isolering (och för Karl hemmakontor och noll utbyte med andra vuxna än mig) har vi tillbringat många helger i stugan. (För vän av ordning: den ligger i Stockholms regionen 30 min från vårt hem) Och vi har fixat och grejat JA JÄVLAR! Vi har till exempel slitit bort det gamla hallonstödet som var jättefult och ersatt det med ram som vi hittat på, byggt och målat själva! (Skryt)